mandag 11. mars 2013

EN ØY STIKKER OPP AV HAVET av Sigve Lauvaas * Side 13-21 (Bok 7-2012)





Side 13-21


KALD VIND

Gjentatte ganger har jeg vært i vinden.
Kald vind har feiet over jorden,
Og mitt hus er utstøtt.

Jeg aner vind fra pol til pol
Og sikrer meg med høye gjerder.
Vinden stryker over skuldrene mine.

Jeg streifer i vinden som et skadeskutt dyr,
Og skygger for kuldens lange arm,
Her jeg går med en ordløs klage.

Vinden bærer meg som et sverd over store vidder
Til de strengeste områder i verden.
Og jeg kan se hvor Jesus ble født.


SVIKT

Mine føtter svikter.
Jeg er i ubalanse, og regnes som blind.
Jeg går i vinterdrakt, og er gammel og døv.

Det svikter med ord, og jeg klarer ikke styre skuta.
Jeg glemmer å lese, og lider av søvn.
Mine øyner er sorte som kull,
Og jeg klarer ikke skjule meg for stjernene og Gud.

Svikt i kne og armer etter et langt liv.
Svikt i grenselandet mellom gammel og ny tid.
Svikt i søylene som holder jorden på plass
Svikt i kornhøsten.
Og mennesker står i kø etter matrasjon.

Så høres basuner fra englene på marken:
Glem ikke at du har en bror!
Fikentreet blomstrer.
Det er ikke lenge til jul.

14  
SPEIL

Speilet som har så mye å fortelle
Minner meg om en glasskule
Med drømmer og spådom,
Eller ringer i vannet
Som et tegn på kjærlighet.

Hvem smiler til sitt eget bilde?
Det kan vi gjøre mens bålet brenner
Og de vise går ut og inn, med kuppelen over seg,
Og et bølgende hav som anker.

Med kalde føtter går vi i land.
Ansiktet skinner i solen, og søker ømhet og varme.

Min sjel er født i dag.
Jeg er våken under stjernedryss
Og kjenner meg elsket.


MIN VEI

Min vei er en stille vei.
Den som lytter kan høre lyd av fottrinn,
Fuglekvitter og rådyr.

Hver har sitt hjem, og alle vandrer
Som en seilbåt i vinden.
Mitt mål er min vei og mitt åndedrag.

Hvite fugler følger i samme sporet.
Stille rykker jeg frem i løypa
Som en bekk på vei mot havet.

Jeg er gjest på jord, og lever annerledes.
Jeg plukker blomster på veien
Og nynner på gamle viser.

Om himmelen flammer, og natten kommer,
Er jeg med i de lyse vinger,
Som fugler på flukt.

Jeg drømmer om gleden ved å ligge stille
I en blomstereng i Israel,
Og møte vennene mine igjen.

15
NAVNLØS

På en kirkegård i Tallin
Er mange spor etter navnløse.
De kom aldri igjen.

Navnløse vinker langs veien
Til en ny fødselsdag.
Hun fikk aldri oppleve den.

Dikt etter dikt ble skrevet
Om det navnløse kor.
Barnet ble født av en kvinne.

Så fikk vi et hellig håp, et nytt liv,
Og en ny jord
Med navnet over alle navn.


VIDERE

Jeg går videre,
Og legger meg under et juletre.
Det er julenatt, og ingen er ute.
Jeg dekker meg til av granbar, lyng og mose.
Himmelens øyner funkler.
Jeg er ingenting.

Så hører jeg barnet roper.
Og en hærskare engler står rundt
Med en strøm av velsignelser.
Og jeg er ikke lenger redd.

Videre har jeg fulgt denne stien over fjellet,
Gjennom dalen, over broer
Og ut på de store dyp.
Jeg føler meg trøtt, og vil over på andre siden,
Og har blikket festet på han
Som gav meg livet.


GRIP MEG

Jeg legger min hånd i din, og drikker dine ord,
Men faller fra. Grip meg du, og gjør meg sterk og glad,
Og la meg få leve lenge i landet.

16
LIVET

Livet er et mektig pust,
Men mørket dekker oss med angst.
Snøen kommer som en vind
Og fører oss med senket blikk
Mot kirkegården.

Men over alle er himmelen blå og lett,
Og solen gyller våre spor.
All redsel hviskes ut i månelys.
Og engler synger: halleluja,
Til vi sovner på puten vår.

Stjernen i ditt øye er en diamant,
Og du er født til liv og latter.
La ingen røve deg,
Men strekk deg etter han
Som er Gud og far og mester.


ORDLØS

Vinden er isende kald.
Svabergene er sorte pledd.
Bølgene stiger til dans,
Og strengene spiller i sorte netter.

Ordløs sitter jeg tilbake
Og hviler etter en lang reise.
Blomstene skjelver i skam
Over alt som skjer der ute.

Hjemme er jeg en glansløs bror
Som holder meg varm i sengen.
Jeg brenner for fattige folk,
Israel og Barnevennen.

Vingeklippet og ordløs
Løfter jeg blikket mot himlen.
Nådige Gud, la meg leve,
Og gi meg en flik av din visdom.

17  
NÆRHET

Jeg går på en ensom sti.
Nærhet er fjernt, en drøm.
Men stadig er øynene festet
Til et lys langt borte.

Bak alle fjell åpner dørene seg.
Og jeg går inn til en pike,
Som heter Gullhår,
Og hadde ventet i hundre år
Etter prinsen.

Jeg går stadig på denne stien,
Og lykken følger i mine spor.
Og jeg er aldri ensom mer.
Jeg hører mitt hjerte slår
For den ene.


MIDTSOMMERFEST

Når dagene blir til et slott,
Hører jeg troll.

Vi er alle bundet til dagene.
Vi er lenket til tidens hjul
Som en drage til menneskebarnet.
Vi henger i en strikk.

Den lengste dagen går over,
Og en ny dag kommer til, litt kortere.
Og midt imellom alt
Feirer vi midtsommerfest.
Og lykken er gull.

Huset er fullt av folk, og musikken i taket.
Stjernen danser i takt,
Og jeg er til stede som gjest
I den store salen, der hjertene banker
For blomster og kjærlighet.

Dagene tømmes, en etter en, litt etter litt.
Og til slutt er vi alene igjen
På kirkegården,
Åpen for alle vider.

18
HØR

De søvnløse netter smerter.
Jeg er fremmed i egne klær.
Snart stiger solen der hjemme.
Jeg vet ikke hvem jeg er.

Hør fuglekvitter.
Det puster i gras og lyng.
Vinden over verden driver,
Og skaper seg om.

Hør bølger, og sang fra havet,
Og bekkene fylles opp.
Jeg går med en drøm om livet:
Gud hjelpe min arme kropp.

Se fuglenes flukt, og glede.
De kommer igjen til oss.
Snart bygger de på nytt sitt rede
Og lyser i vingepar.


ØYNER

Hennes øyner lyste,
Og hendene var åpne for Gud.
Stemmen var hes og spinkel
Etter år i et trekkfullt hus.

Jeg velsigner deg, sier en engel.
Og snøen svøper deg inn.
Snart er du lys i en himmel
Med søsken, og far og mor.

Øyner skal stige fra jorden
Og lyse i evighet.
Og alle skal skinne som solen
Og synge om kjærlighet.


TID

Kan vi glede oss, mens andre dør i krig?
Er vi døve for hån og smerte?
Kan vi hjelpe noen? - Det gjelder vårt liv.

19
GAMMEL

Jorden er gammel,
Og jeg er gammel.
Tiden knirker.
Jeg har altfor store sko.
Jeg fyller ikke opp mine forsett.
Drømmene brister. Uglene tuter.
Jeg er et gresskar, en kalkskål,
En fattig og tynnslitt frakk.

Skyene trekker mot vest.
Isfronten kommer inn.
Jeg fyrer for kråkene.
Jeg må tenke mer på Gud.

Jeg traller i vei, og ramler.
Jeg er urgammel, uten ord.
Jeg fyller mine kar med nåde.
For jeg er ingenting i meg selv.


BYEN

Det tuter i byen og på landet.
Lokomotivet går. Dagene danser.
Asfalten er myk og pen.
Byen er en oase for mennesker
Som vil være sammen.

Byen har park og butikker,
Høye hus og tårn.
Det lyser fra kabelnettet.
Det lyser i sol og måne.
Noen er brudgom, noen er brud.

Nyvåken sitter jeg og tenker
På alle som kommer og går.
Busser og trikk går i skyttel,
Og bilene tuter og smiler og ler
Med nødlys, – for å komme forbi.

Og gatene er ikke stille.
Det blomstrer i hud og klær.
Alle skal frem i livet, og alle har en drøm
Om nærhet til den ene, og ekte kjærlighet.


20
HUS

Huset venter på deg.
Med oppslåtte vinduer og varme senger,
Venter din elskede i kveld.

Med ildsted og kjøkken står huset
Og lyser som en blomst.
Lykken er med deg nå.

Huset venter ditt hjerte,
Og lukker deg inn i sin utsøkte form.
Du er velkommen hjem.


STILLHET

Stille skinner det hvite lyset
Og gyller åker og eng.
Stille strekker det sine lange armer
Ut imot deg.

Og natten skinner i dine spor,
Og himmelens øyner funkler i kor,
Og kysser din munn.

Og hele jorden er løftet opp
I en krans av blomster rundt månen i kveld.
Og du er en gyllen ring.

Stille danser vi alle i lyset,
Og åpner våre hender i takk og pris
For stjernene, og melkeveien,
Og Paradis.


TANKE

Jeg sitter i tanker, og lar fuglene kvitre for seg selv.
Jeg tenker, og skaper en ny øy i havet,
Med fyrtårn og karusell.
Jeg vil sveve i dette rommet, og fremme min sak.
Jeg er født for å stige, og strekker mine armer i bønn
Om en fredelig jul, og et hjemland
For alle små barn. 


21

FUGL

Jeg våknet av fuglebank på vindusruten.
Og solen titter inn, som en gammel bekjent.
Jeg spiser mitt brød, og går en tur
På stien til Ararat.
Jeg vil jo så gjerne se resten av verden,
Før det braker løs.

Jeg ville så gjerne vært en fugl, med vinger og nebb.
Så kunne jeg fløyet, og banket på,
Til alle som ligger og støver ned
På et gamlehjem.

Jeg vil jo ha dem ut å gå, med stokk og stil.
For alle skal våkne en gang i Guds vakre natur,
Mens himmelklokkene slår.


MALE

Med blikket kan jeg male hele himmelen.
Og stranden skal bli en seng
For alle som vil sole seg.

Jeg kan male fjellet som et øyelokk.
Og hviske ut, og male mer
Så lenge det er dag.

Med blikket kan jeg male hele verden,
Og legge til og trekke fra, i stort og smått.
Jeg kan forme bruer over havet,
Og skape liv, der ingen før har gått.

Jeg kan male byer og karuseller,
Og en måne skjult, med overkropp.
Jeg kan male Adam og Eva som modeller,
Og Maria, som mor og bestemor til alle oss.

Jeg kan male stjerner med min pensel,
Skrive gåter for min eldre bror.
Jeg kan rope navn fra tomme graver,
Og tørke tårer som en sommersol.


Mine blogger

Blogger jeg følger







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar